19 декември 2016

Спорният двигател ЕмДрайв

ЕмДрайв (на български изписвам и като Ем Драйв) е двигател, устройство, за което се говори много от няколко години. Някои го превъзнасят като истински "вечен двигател", други акцентират на това, че поне видимо нарушава физическите принципи и следователно не би могъл да съществува. Как е възможно да функционира без гориво?!

Напоследък обаче попадам на все повече материали, твърдящи, че това чудо все пак наистина работи. Дори се появиха данни, че и в НАСА са тествали ЕмДрайв и резултатите са потвърдили функционалността му. Затова най-после започна да се прокрадва лека надежда в мен, че все пак сме изнамерили нещо, което може да ни отведе далеч в космоса. Защо съм такъв скептик ли? Защото и преди съм виждал многообещаващи обявления и накрая...нищо - измама, грешка, заблуда. Дано сега случаят не е такъв.


За какво точно става на въпрос? Не съм сигурен, че ще успея да представя всичко акуратно от научна гледна точка, но ще се опитам. Роджър Шоуйър, изобретателят на ЕмДрайв твърди, че устройството генерира тяга благодарение на налягането на електромагнитното лъчение упражнено върху него (по-точно върху вътрешната страна на стесняващия му се конус). За самото микровълновото излъчване е нужен източник на електроенергия - магнетрон. Тук възникна първото недоумение в мен - все пак значи се вкарва външна енергия - електричеството захранващо магнетрона. Защо тогава се говори за "вечен двигател"? Да не би този ток да идва директно от космоса? Не съм прочел такова нещо. Значи щом спре подаването на електричество и двигателят спира. Да, тяга се създава без реактивна струя, което нарушава физичните принципи, но пак не става въпрос за "перпетуум мобиле" (вечен двигател). Може би хората са толкова развълнувани, защото източниците на електрическа енергия по принцип са по-малки и компактни от големите резервоари за ракетно гориво. Днешните ракети носят тонове гориво и това е сериозен проблем - опасността от експлозия е голяма и се заема много полезно място. Освен това при ЕмДрайв не се отделят отпадъчни продукти.


Липсата на реактивна струя при наличието на тяга нарушава третия закон на Нютон - всяко действие има равно по големина и противоположно по посока противодействие. И въпреки това резултатите от тестовете на НАСА са потвърдили, че двигателят дава някаква тяга, макар и малка. Как е възможно това? Според някои, макар да са големи специалисти, дори и учените на НАСА допускат грешки и измерванията им са неверни. Това не се случва за първи път. Преди време други учени бяха обявили, че са засекли по-бързи от светлината елеметарни частици неутрино. В последствие се оказа, че в експеримента им има грешки и резултатът не е верен.

Други обмислят различни възможности за това как е възможно Ем Драйв да работи без да нарушава принципите на физиката.

Може би все пак има някаква реактивна струя - просто не са я засекли. Може би е под формата на електромагнитна радиация.

Друг вариант е да се получава някакво електромагнитно поле по време на експеримента, чийто механичен момент да се променя при промяна на механичния момент на двигателя. Тогава принципът на Нютон няма да е нарушен - имаме обратна реакция.

А може би съществува някакъв неизвестен и почти фантастичен принцип, който все още не сме открили.

Засега опитите в НАСА са засекли механичен момент от около 100 мигронютона, вкараната в системата енергия е стотици ватове. И все пак, ако действително Ем Драйв работи, то той ще се усъвършенства в бъдеще от гледна точна на ефикасност. Пък и колкото ток да ползва, пак е по-добре от мъкненето на тонове ракетно гориво в космоса.

Източник 1 и Източник 2

Няма коментари:

Публикуване на коментар