26 ноември 2014

Потъването на "Едмонд Фицджералд"

Уайтфиш Бей е една крайбрежна ивица на езерото Супириър намираща се в щата Мичиган, САЩ. Тук е разположен един доста нетрадиционен музей - той е посветен на корабокрушенията случили се в Големите езера (Супириър е едно от тях, на български често се превежда и като "Горното езеро").

Най-известното такова корабокрушение е това на товарния кораб "Едмонд Фицджералд". Някои дори го поставят под номер 2 след "Титаник" в списъка с най-значимите водни трагедии.

Този кораб (показан на снимката) 13 години разнася товари и съвсем заслужено е наречен "Кралицата на Големите езера". Потъва на 10 ноември 1975 при не-съвсем изяснени обстоятелства. Загива целият екипаж от 29 души.

(снимка: Wikipedia)

Следва историята на кратко. На 9 ноември, около 14:20 корабът напуска град Супириър, Уисконсин, натоварен с 26 000 тона руда. На следващия ден, около 15:15, заобикаля остров Карибу край плитчините Сикс Фатъм. Над езерата се разразява буря. В 19:10 на 10 ноември е последният радио-контакт с капитана на кораба, който обаче не е зов за помощ. След десетина минути изчезва от радарите. В последствие е намерен на дъното, разцепен на две. Долната графика илюстрира цялата история:


Разследването не дава категоричен отговор защо потъва "Едмонд Фицджералд", това дава повод да се появят няколко различни теории.

Според една теория шлюзовете не са били добре затворени и корабът е започнал да се пълни с вода. Потънал е и при удара си в дъното се е разцепил.

Според друга, шлюзовете са си били наред, но "Едмонд Фицджералд" е започнал да се пълни с вода през пробойна на дъното получена при преминаването край плитчините около остров Карибу.

Трета разказва следната версия. Двата края на кораба са повдигнати от две вълни, докато средата, където е основния товар остава във въздуха и съдът се прекършва.

Гигантски вълни (воден феномен познат в езерото като "Трите сестри") удрят кораба и са толкова мощни, че директно го разцепват.

Има и предположение, че и самата структура на "Едмонд Фицджералд" е била такава, че не е издържала на осукването предизвикано от водата и лошото време.

Каквото и да се е случило, легендата се ражда в онзи мрачен ден на 1975-а година. От тогава всяка година близки и роднини на загиналите моряци, както и случайни хора се събират на 10 ноември на брега на езерото за да почетат паметта на хората. Предприемчивите американци естествено са превърнали мястото в туристическа атракция. Освен споменатият музей, там се намира и един хотел, който е бивша станция на бреговата охрана. Всяка година се резервират всички стаи около датите 9, 10 и 11 ноември.

Малко след като става самото бедствие, един кънтри певец написва песен посветена на него, която се изкачва до номер две в класацията и радиостанциите започват да въртят отново всеки ноември. Гордън Лайтфут е обвиняван, че прави пари и слава от трагедията, но той самия отвръща, че по този начин пази паметта на загиналите и дори самите близки на моряците са го молели да продължи да я пее.



През годините многократно професионални изследователи и любители са се спускали до останките от кораба. Съвсем в реда на нещата е да се появят и сведения за паранормални проявления.

Един пример. През 1994 Фредерик Шенън (Frederick Shannon) се спуска с малка подводница и прави множество снимки около потъналия кораб. На една от снимките се виждат нещо като две горящи сфери падащи към дъното. Фредерик твърди, че не е имало никакви обекти във водата, нито пък е имало някой на повърхността, който може да ги е хвърлил от там. Той още разказва, че е видял как сферите изчезват в трюма на кораба.


Между другото се предполага, че от 17 век до днес в Големите езера са станали около 6 000 корабокрушения при които са загинали не по-малко от 30 000 души. Ако наистина духовете съществуват, то на дъното трябва да живеят цели колонии от тях.

За тази статия са ползвани материали от множество източници, включително:

Edmund Fitzgerald tragedy still draws reverence

Theories about the Sinking

Sinking Theories

....when the skies of November turn gloomy

1 коментар:

  1. Чел съм навремето описание на случая в което се казваше,че причината за потъването му е,че кораба не е предвиден за такива товари(насипни).Заради силното вълнение рудата се разместила,струпала се е в най-предния край на трюма,а тъй като отзад в кърмовата част е тежка заради машинното отделение пък и заради други неща(вижда се на снимката).Това е довело до пречупване на кораба и потъване за много кратко време.

    ОтговорИзтриване